Proměna vzdělávání: Role a využití umělé inteligence ve školách

Facebook
Twitter
E-mail
Tisk

V novém podcastu Národního pedagogického institutu České republiky se Karel Kuratovský, manažer vzdělávacích programů ve společnosti Microsoft, zabývá možnostmi využití umělé inteligence (AI) ve školách: jaké jsou přínosy a dopady na učení žáků a výkon učitelů při výuce s využitím umělé inteligence jako podpůrného nástroje? Chatboti jsou softwarové programy, které využívají umělou inteligenci k interakci s lidmi pomocí přirozeného jazyka. Mezi nejznámější a nejdiskutovanější chatboty současnosti patří ChatGPT a Bing Chat.

AI ve školách: Jak se díky ní změní vzdělávání?

Podle Karla Kuratovského by se na první pohled mohlo zdát, že se umělá inteligence ve školách teprve začíná objevovat s nástupem chatbotů, jako jsou ChatGPT a Bing Chat. Umělá inteligence se však neomezuje pouze na chatboty. Mnoho škol již nějakou dobu používá různé nástroje, které obsahují prvky AI. Typickým příkladem je fotografování mobilním telefonem. Dnešní mobilní telefony využívají ke zpracování vzhledu fotografií různé funkce zabudované v AI. Ve školním prostředí se používání překladačů na bázi AI rozšířilo v minulém školním roce, zejména s příchodem ukrajinských studentů.

Chatboti ve školách: jak se jim prozatím školy dokáží přizpůsobovat a jak je mohou učitelé efektivně využívat?

Podle Karla Kuratovského panují mezi učiteli obavy, že by je umělá inteligence mohla zcela nahradit. Ve skutečnosti však chatboti spíše nahradí jen některé části jejich práce. Umělá inteligence spíše mění roli učitelů a otevírá prostor pro nové typy vzdělávacích aktivit, které mohou učitelé zadávat svým žákům. V budoucnu již pravděpodobně nebude mít smysl, aby učitelé zadávali studentům například úkoly ve stylu „napište esej na téma …“. To však neznamená, že takové úkoly zcela vymizí. Spíše se změní způsob zadávání a chápání úkolů. Například: „Napište vlastní esej s použitím materiálu a požádejte AI, aby napsala esej na stejné téma. Tyto dvě práce pak budou porovnány podle předem stanovených kritérií.

Těchto pět oblastí představuje některé z dalších způsobů, kterými může AI podpořit práci učitelů:

1. Vyhledávání informací na internetu

Stejně jako studenti používají chatboty k přípravě esejí nebo domácích úkolů, mohou učitelé chatboty používat ke shromažďování informací, které může být obtížné nebo časově náročné najít na internetu, například pro výuku. Chatboti (např. Bing Chat) mohou vyhledat požadovanou webovou stránku, vypsat všechny použité zdroje informací (včetně zahraničních) a poskytnout shrnutou odpověď v češtině na danou otázku. Při vyhledávání informací na webu se Bing Chat vždy snaží najít nejnovější relevantní informace. Použitý vyhledávací algoritmus je navržen tak, aby se nejnovější a relevantní výsledky zobrazovaly na začátku seznamu výsledků. Chatboti mohou také číst a shrnout jakýkoli text, takže například učitel se může zeptat: „Můžete shrnout, o čem je tento text?“ a dát jim k tomu pokyn. Pokud uživatel výstup chatbota neustále kontroluje, nemůže dojít k chybě. Podle Karla Kuratovského je největším rizikem, že chatbot podá nepravdivé informace. Učitelé by proto u takto získaných informací měli vždy nejprve vyhodnotit jejich pravdivost, než s nÍ začnou dále pracovat.

2. Tvorba struktury vyučovací hodiny

Chatboti mohou učitelům pomoci například při vytváření struktury vyučovacích hodin. Učitel může například chatbotovi zadat: „Připrav strukturu deseti hodin dějepisu na téma „Druhá světová válka“ pro 6. třídu“. Učitel může s chatbotem také rozvíjet dialog. To znamená, že může chtít dále rozpracovat zadání struktury lekce s konkrétními pokyny, například: „Přepracuj obsah hodiny zeměpisu tak, aby obsahovala více informací o Španělsku“.

3. Příprava tipů na činnosti do vyučovací hodiny

Pokud má vyučující pocit, že připravené hodiny mohou být pro studenty méně zajímavé a záživné, může požádat o návrhy aktivit, které rozvíjejí například komunikaci ve třídě, práci ve skupinách a dvojicích nebo diskusní dovednosti.

4. Ověřování vědomostí

Chatboti mohou také pomoci vyučujícím při vytváření testů. Předpokládejme například, že učitel chatbota požádá o následující zadání: „Vymysli deset testových otázek do zeměpisu pro šestou třídu na téma geografie Afriky.“ Chatbot může také pomoci vytvořit testové otázky s možnostmi odpovědí. Instruktor vás například může požádat o vytvoření následujícího zadání: Jsi učitel češtiny pro 9. třídu na základní škole. Vytvoř test s možnostmi a,b,c,d na téma ….. . Vždy bude jen jedna odpověď správně. Vytvoř pět otázek.“

5. Tvorba individualizovaných úloh

Pro učitele je velkou výzvou vytvořit hodnocené úlohy a úkoly, které odpovídají charakteristikám všech žáků ve třídě. I pro takové úlohy mohou být chatboti užiteční a lze je využít k diferenciaci výuky při tvorbě úloh pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Příklad Chatbot pak informuje učitele o tom, jak dítě čte. Může například zjistit, zda žák špatně přečetl určité slovo. Chatbot může pro každého žáka vytvořit personalizované úlohy na procvičení slov, s nimiž má žák při hlasitém čtení potíže. Důležité: Pokud chtějí žáci pracovat s chatbotem samostatně přímo ve třídě, měli by si učitelé nejprve ověřit, zda je k používání chatbota nutná registrace e-mailového účtu a telefonu; u žáků mladších 15 let je registrace povinností rodičů nebo opatrovníků. Pro používání této služby v rámci povinné školní docházky na základní škole je tedy nutný souhlas rodičů.

Nejen chatboti: Další užitečné nástroje pro využití ve školách

Ačkoli popularita ChatGPT výrazně vzrostla, je důležité si uvědomit, že AI není jen o chatbotech a chatboti nejsou jen o AI. Existuje mnoho nástrojů, které integrují prvky AI do běžně používaných aplikací.

Například textový procesor Microsoft Word umožňuje přepis zvukových nahrávek včetně časových značek a tagů jednotlivých mluvčích a psaní na základě dikce. Může také provádět překlady a kontrolu textu, například porovnávat odeslané zprávy s texty na internetu, například na Wikipedii.

Aplikace PowerPoint zase umí vyhledávat obrázky na základě zadaných slov. Například pokud učitel zadá do prezentace slovo „Londýn“, umělá inteligence zobrazí obrázek Londýna.

Nástroj Clipchamp společnosti Microsoft umožňuje snadno vytvořit a upravit například video z projektového dne. Nástroj dokáže automaticky generovat titulky, čímž uživatelům ušetří práci s ručním přepisováním.

V oblasti tvorby obrázků se výrazně rozvinuly nástroje jako Deeply, DALL-E2 a Artbreeder. Tyto nástroje vytvoří požadovaný obrázek podle zadaného příkazu. Některé z nich jsou např: Vytvořte obrázek starého srubu u jezera za soumraku. Pozadí tvoří zasněžené hory a před chatou stojí slon.“ V tomto případě se jedná o sněhové pozadí. Některé lze použít pro složitější funkce, např. Takto vytvořené obrázky jsou velmi užitečné například při výuce cizích jazyků. Uživatelé se však často potýkají s nutností ověřit, zda jsou fotografie, které obdrží, skutečné. Vzhledem k tomu, že se již rozmohly případy, kdy se lidé spoléhali na fotografie, které neměly žádný reálný základ, bude třeba systém používat opatrněji.

Učitelé a AI ve školách: Budoucnost jejich vzájemné role

Umělá inteligence se stává stále častěji novým tématem pro školy a učitele. Karel Kuratovský se obává, aby školy v ČR nešly cestou zahraničních vzdělávacích institucí, které zakazují používání chatbotů a vracejí se k tradiční výuce tužkou a papírem. Také se domnívá, že tato cesta je ve světle vývoje v oblasti umělé inteligence nevhodná. Je rád, že většina vzdělávacích institucí v České republice, zejména univerzity, vysoké a střední školy, vydala vlastní doporučení k využívání umělé inteligence. Panuje všeobecná shoda na potřebě využívání chatbotů a jejich začlenění do výuky. Vysoké školy nemají problém s tím, aby některé závěrečné práce jejich studentů byly zpracovány s využitím AI, ale je důležité si tuto skutečnost uvědomit a správně ji citovat.

Po zahájení akademického roku 2023/2024 se po zveřejnění výsledků unikátního průzkumu, který provedla Univerzita Palackého ve spolupráci s Microsoft Corporation, objeví podrobnosti o tom, jak se AI ve školách využívá a jak na to reagují učitelé. Průzkum probíhal do konce června 2023.

Závěrečná rada Karla Kuratovského učitelům zní: „Nebojte se, že vás AI nahradí. Naopak, AI změní vaši roli a způsob práce. Vyzkoušejte si ji, zkoušejte ji pravidelně. Pokrok je obdivuhodný a za měsíc se možná vše změní a zdokonalí. Děti ji nyní mohou samy používat a my učitelé musíme umět s AI pracovat.“

Nábor nových studentů v Kolíně

Dnes probíhal v OC Futurum v Kolíně „nábor“ nových studentů BEZ PŘIJÍMAČEK !!! Bez stresu Kvalitní vzdělání Exkluzivní komunita Česká i anglická maturitaPŘIJETÍ NA ZÁKLADĚ

Munk competition poprvé na Digital Academy

V letošním roce měla Digital Academy poprvé tu čest hostit soutěž Studijního nadačního fondu Dr. Ing. Františka Munka a Naděždy Munkové – Prášilové.  Studenti z